Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση;

Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών, σε περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει συστηματικά τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, οι οποίες δεν συνάδουν με το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται, τότε θα ήταν σκόπιμο να πραγματοποιηθεί μια Εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

  • Οι κινήσεις του σώματος του δεν είναι συντονισμένες
  • Χάνει εύκολα την ισορροπία του
  • Φαίνεται γενικά αδύναμο
  • Εμφανίζει αδεξιότητα όταν κινείται στο χώρο και ανάμεσα σε εμπόδια
  • Αποφεύγει να χοροπηδά, να κάνει κούνια και να ασχολείται με τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς
  • Διασπάται εύκολα η προσοχή του
  • Είναι υπερκινητικό
  • Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
  • Δεν εξερευνά το περιβάλλον
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει τη δομή ενός παιχνιδιού
  • Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες
  • Δεν του αρέσουν τα αγγίγματα, οι αγκαλιές, τα φιλιά
  • Φαίνεται να ενοχλείται με τους θορύβους, με διάφορες οσμές και γεύσεις
  • Εμφανίζει δυσκολίες στους τομείς αυτουπηρέτησης οι οποίες είναι μη αναμενόμενες για το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται. Για παράδειγμα:

-Δυσκολεύεται στην διαδικασία της ένδυσης και της απόδυσης ρούχων και παπουτσιών

– Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει κουμπιά, φερμουάρ, κορδόνια

– Δεν μπορεί να πλύνει μόνο του τα χέρια ή τα δόντια του

– Δεν είναι ανεξάρτητο στη χρήση της τουαλέτας

– Παρουσιάζει δυσκολίες στη σίτιση, όπως το να τρώει συγκεκριμένες τροφές ή υφές, λερώνεται εύκολα κλπ

– Παρουσιάζει δυσκολίες στον ύπνο

-Εμφανίζει δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα, όπως το να χειριστεί μικρά αντικείμενα, να κόψει με ψαλίδι, να κάνει παζλ και να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο

-Δεν έχει καλή σύλληψη μολυβιού και δεν ασκεί τη κατάλληλη πίεση στο μολύβι.

-Έχει κακό γραφικό χαρακτήρα, αντιστρέφει γράμματα – αριθμούς και δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων

-Δείχνει να κουράζεται εύκολα στην εμπλοκή του με σχολικές εργασίες ή δραστηριότητες.

Δεν μιμείται

-Παρουσιάζει χαμηλή αυτοπεποίθηση

 

Πως βοηθάει το παιδί η εργοθεραπεία και ποιοι είναι οι στόχοι της σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης;

 

Η εργοθεραπεία είναι η ειδικότητα που χρησιμοποιεί το παιχνίδι ως μέσο αξιολόγησης και παρέμβασης. Μέσω του παιχνιδιού ο εργοθεραπευτής βοηθάει το παιδί να αναπτύξει, να καλλιεργήσει ή να βελτιώσει δεξιότητες. Συγκεκριμένα, οι δεξιότητες αυτές αφορούν δεξιότητες λεπτής και αδρής κινητικότητας, γνωστικές και αντιληπτικές δεξιότητες, ψυχοκοινωνικές δεξιότητες, προκειμένου να βοηθήσει το παιδί να είναι λειτουργικό και ανεξάρτητο σε καθημερινές δραστηριότητες της ζωής του και να ανταποκρίνεται πλήρως στο αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται σύμφωνα με την ηλικία του.

Τα παιχνιδια και οι δραστηριότητες που επιλέγονται από τον εργοθεραπευτή επιλέγονται πάντα σύμφωνα με τον εκάστοτε στόχο και τις εκάστοτε δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν και είναι πλήρως προσαρμοσμένες και εξατομικευμένες στις ανάγκες του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Χρησιμοποιούνται παιχνίδια κάθε τύπου, όπως κινητικά, κατασκευαστικά, λεπτών χειρισμών, αισθητηριακό παιχνίδι, παιχνίδια με κανόνες, παιχνίδια μίμησης, συμβολικό παιχνίδι κ.α.

Η παιδιατρική εργοθεραπεία είναι μία ειδικότητα που δραστηριοποιείται στον τομέα της υγείας και πιο συγκεκριμένα στην πρόληψη, στην παρέμβαση και στην αποκατάσταση δεξιοτήτων και στοιχείων εκτέλεσης που είτε δεν έχουν αναπτυχθεί ποτέ, είτε έχουν αλλοιωθεί έπειτα από την εμφάνιση κάποιας ασθένειας ή αναπηρίας. Μέσω της θεραπευτικής χρήσης σκόπιμων και στοχοκατευθυνόμενων δραστηριοτήτων, αλλά και μέσω του παιχνιδιού. η εργοθεραπεία έχει ως απώτερο σκοπό την εντόπιση και αξιολόγηση των διαφόρων δυσλειτουργικών στοιχείων στην ανάπτυξη και τη συμπεριφορά ενός παιδιού, αλλά και την αποκατάσταση αυτών, προκειμένου να αξιοποιηθει πλήρως το δυναμικό και οι ικανότητες ενός παιδιού και να μπορέσει να αλληλεπιδράσει και να ανταποκριθεί καλύτερα στο οικογενειακό και σχολικό του περιβάλλον.

Πηγή : American Occupational Therapy Association