Το παθολογικό άγχος όμως μπορεί συχνά να οδηγήσει στην εκδήλωση μιας σειράς δυσάρεστων συμπτωμάτων στα παιδιά, όπως τα σωματικά προβλήματα, οι φοβίες και η άρνηση να πάνε στο σχολείο ή σε κοινωνικές εκδηλώσεις.
…η Άρτεμις, μια έφηβη 15 ετών, εδώ και αρκετό καιρό φαίνεται νευρική και ευέξαπτη και συχνά παραπονιέται για ζαλάδες, πονοκεφάλους και αδιαθεσία. Μερικές φορές τα προβλήματά της της φαίνονται τόσο μεγάλα που ούτε σχολείο θέλει να πάει ούτε βόλτες με τις φίλες της…
…ο Γιάννης 8 ετών, μαθητής της Γ’ δημοτικού, τον τελευταίο καιρό φαίνεται πολύ ανήσυχος και νευρικός. Ρωτάει τους γονείς του εάν όλα πάνε καλά, φοβούμενος ότι κάτι θα συμβεί στα αγαπημένα του πρόσωπα. Πολλές φορές ζητάει να μείνει σπίτι και να μην πάει σχολείο και οι γονείς του πραγματικά δεν γνωρίζουν τι να κάνουν…
Διαβάζοντας κάποιος τα παραπάνω περιστατικά, είναι πιθανόν να σκεφτεί πως είναι συνηθισμένα φαινόμενα, ωστόσο είναι πάρα πολύ πιθανό να υποδηλώνουν πως το παιδί μας αντιμετωπίζει έντονο άγχος τη δεδομένη χρονική περίοδο.
Φυσιολογικό ή παθολογικό άγχος στα παιδιά;
Το φυσιολογικό (μη παθολογικό) άγχος είναι ένας πολύτιμος μηχανισμός για τα παιδιά, όπως και για όλους τους ανθρώπους, όλων των ηλικιών. Το παθολογικό άγχος όμως μπορεί συχνά να οδηγήσει στην εκδήλωση μιας σειράς δυσάρεστων συμπτωμάτων στα παιδιά, όπως τα σωματικά προβλήματα, οι φοβίες και η άρνηση να πάνε στο σχολείο ή σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το παιδί, αποφεύγοντας λόγω του άγχους πολλές καταστάσεις, να μένει πίσω ή ακόμα και να χάνει ουσιαστικά κομμάτια της ζωής, όπως για παράδειγμα η κοινωνικοποίησή του.
Πως θα μπορούσε ένας γονιός να αντιμετωπίσει το παθολογικό άγχους του παιδιού;
Να ακούσουμε το παιδί προσεκτικά και να κατανοήσουμε τι του συμβαίνει. Αυτό και μόνο θα δώσει την αίσθηση ασφάλειας που πιθανόν να χρειάζεται το παιδί.
Αφού όμως ακούσουμε και καταλάβουμε το παιδί είναι σημαντικό να μην πέσουμε στη γνωστή παγίδα συνέχισης των αποφυγών που πιθανώς το παιδί παρακινείται από το φόβο του να κάνει. Η υπερπροστασία του γονιού φαίνεται πολλές φορές να έχει αντίθετα αποτελέσματα αφού δεν επιτρέπει το παιδί να αντιμετωπίσει με ομαλό τρόπο τα φυσιολογικά άγχη της ζωής μαθαίνοντας έτσι από την εμπειρία του.
Να προσφέρουμε ένα ήρεμο πρότυπο αντιμετώπισης της δυσκολίας σε ένα σταθερό περιβάλλον. Ο συνδυασμός διαβάσματος, εκγύμνασης, διασκέδασης και καλής διατροφής είναι ζωτικός για τη ψυχοσωματική υγεία του παιδιού. Οι υπερβολικές αντιδράσεις, οι υπερβολικά πολλές ώρες διαβάσματος και η αυστηρή διαπαιδαγώγηση χωρίς εξόδους δεν θα βοηθήσουν αντίθετα θα αυξήσουν το άγχος.
Πότε θα ήταν χρήσιμο να ζητηθεί η γνώμη ενός ειδικού;
Στη περίπτωση που οι ενοχλήσεις του παιδιού κρατάνε μεγάλο χρονικό διάστημα και είναι ιδιαίτερα έντονες (έντονη διαμαρτυρία, κλάμα) και συνεχίζονται παρά τις διαβεβαιώσεις ασφάλειας του γονιού.
Όταν τα προβλήματα γίνουν πιο σοβαρά είναι χρήσιμο να έχουμε κατά νου πως:
Υπάρχει θεραπεία για τις διαταραχές άγχους της παιδικής ηλικίας, η γνωσιακή συμπεριφοριστική παρέμβαση με υψηλά ποσοστά επιτυχίας.
Με λίγες συνεδρίες συμβουλευτικής, οι γονείς μπορούν να δουν αποτελέσματα στη συμπεριφορά των παιδιών, καθώς συχνά οι φόβοι που εκφράζουν τα παιδιά είναι αντανάκλαση της δικής τους αγωνίας.
Η διάγνωση και η έγκαιρη θεραπευτική παρέμβαση με την συμβολή της οικογένειας, φαίνεται να έχει το μέγιστο όφελος για τα παιδιά που βιώνουν παθολογικό άγχος.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στο bizznews.gr από την ομάδα του κέντρου μας.